onsdag 16 oktober 2013

Trädgårdsmästare Blomqvist: Frosten


"Vaknade plötsligt mitt i mörka natten. Satte mig upp, såg mig omkring. Kände snarare än hörde den: frosten, som återvänt... strök längs ytterväggarna... drog sina vassa små naglar mot fönsterrutan... letade efter springor för att ta sig in...

Jag samlade ihop löven i en enda stor hög under det gamla trädet. Lät mig själv falla baklänges och sjunka ner som i ett jättelikt prasslande bolster. Vinden spelade försiktigt i grenverket, fick det att klinga svagt som av tusentals pyttesmå bjällror. Den ökade i styrka och drog stråkar genom trädkronan, blåste liv i hela orkestern. Andra träd stämde in. Fåglar, avlägsna hammarslag, lekande barn... Jag vaknade inte förrän de första regndropparna föll i mitt ansikte och en enveten mediasäljare ringde och ville diskutera online-annonsering. Han gav sig inte förrän han trodde sig ha utplånat varje spår av magi. Men jag kämpade emot, lät mig inte överlistas...

I den trånga passagen mellan granhäcken och husknuten upptäckte jag att ett pyttelitet blodrött och hjärtformat höstlöv kilat fast sig mellan de torra döda grenarna - långt inne i mörkret nära en av stammarna. Jag tog loss det, vägde det förundrad i handflatan. Hur hade det kommit in dit? Hur länge hade det väntat på mig?"

Text och foto: Ingemar Blomqvist

Fler betraktelser av Trädgårdsmästare Blomqvist hittar du här:
http://www.dalaliv.se/tradgardsmastareblomqvist.html

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar